Leesproblemen en dyslexie


Kinderen leren in groep 2 van de basisschool letters: de vorm en de uitspraak. In groep 3 van de basisschool leren ze de letter combineren: kinderen leren lezen. In eerste instantie wordt er “hakkend-en-plakkend” gelezen. Kinderen die lang blijven “hakken-en-plakken” komen niet toe aan begrijpend lezen. Ze zijn te veel bezig op woordniveau met het analyseren van de letters. Kinderen die te snel willen lezen, gaan – onder tijdsdruk – de losse lettergrepen lezen en komen ook niet toe aan begrijpend lezen. Deze kinderen hebben leesproblemen en kunnen goed geholpen worden door de juiste leesstrategieën te gebruiken.

Kinderen met Ernstig Enkelvoudige Dyslexie (E.E.D.) zullen het lezen op woordniveau moeilijk blijven vinden, maar ook voor deze kinderen helpt gerichte hulp.

Onderzoek naar de oorzaken van de leesproblemen is noodzakelijk om een plan te maken voor efficiënte en gerichte hulp, zowel als er sprake is van leesproblemen als dyslexie.